01 Πρόλογος
Η
¨Κυριακή προσευχή « είναι το «Πάτερ ημών» που αποστηθίζουν σχεδόν όλοι οι
Έλληνες αλλά ελάχιστοι γνωρίζουν τη βαθύτερη έννοια που περιέχει.
Λέγεται «Κυριακή Προσευχή» επειδή μας τη
δίδαξε ο Κύριος, αλλά ουσιαστικά δεν είναι προσευχή αλλά υπόδειγμα προσευχής,
πλαίσιο προσευχής μέσα στο οποίο θα πρέπει να περιστρέφονται όλες οι προσευχές
μας.
Με
το βιβλιαράκι αυτό επιχειρούμε μια εκλαΐκευση σύντομη ερμηνεία για να
βοηθήσουμε τον Έλληνα
Αναγνώστη
να καταλάβει καλύτερα τον πλούτο που κρύβει η Κυριακή Προσευχή και εφόσον
αναθεωρήσει τη στάση του να ωφεληθεί πραγματικά μαθαίνοντας πώς να προσεύχεται.
Αυτός
ήταν και ο σκοπός που την δίδαξε ο Χριστός.
Η ¨χριστιανική Εκδοτική
Διακονία¨.
Η ΚΥΡΙΑΚΗ ΠΡΟΣΕΥΧΗ
ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ο
Κύριος μας Ιησούς Χριστός προτού διδάξει τους μαθητές του πώς να προσεύχονται
τους δίδαξε πώς να μη προσεύχονται. Και είπε:
Α/. Να μη προσεύχονται
όπως οι υποκριτές.
Ματθαίος
6:5:
5
Και όταν προσεύχεσαι, να μη είσαι σαν τους υποκριτές· επειδή, αρέσκονται να
προσεύχονται όρθιοι στις συναγωγές και στις γωνίες των πλατειών, για να φανούν
στους ανθρώπους· σας διαβεβαιώνω ότι, έχουν ήδη τον μισθό τους·
Προσευχή τυπική χωρίς συναίσθηση άδεια από πνεύμα
μόνο γι αυτό προβολή και αυτοδιαφήμιση στα μάτια των ανθρώπων. Έτσι προσεύχονταν
οι Φαρισαίοι
1/. Στις συναγωγές. Στα χρόνια του Χριστού
δεν υπήρχαν εξ’ επαγγέλματος υπεύθυνοι προσευχής αλλά στις διάφορες τελετές της
συναγωγής αναλάμβανε κάποιο μέλος να προσευχηθεί το οποίο στεκόταν όρθιο μπροστά
στο κιβώτιο που φυλάσσονταν τα χειρόγραφα του Νόμου τα λεγόμενα «ειλητάρια».
Οι
Φαρισαίοι λοιπόν επιδίωκαν να πιάνουν αυτή τη θέση της προσευχής για να τους βλέπουν
όλοι μέσα στη συναγωγή.
2/. Στις γωνίες των
πλατειών.
Οι
Ιουδαίοι είχαν ορισμένες ώρες της ημέρας για προσευχή όπως οι Μωαμεθανοί μέχρι
σήμερα.
Τις
ώρες λοιπόν εκείνες της προσευχής οι Φαρισαίοι που βρίσκονταν στις πλατείες ή
στα σταυροδρόμια στέκονταν επιδεικτικά όρθιοι σε μια άκρη και προσεύχονταν πολλή
ώρα για να τους βλέπει ο κόσμος και να τους θαυμάζει για την ευσέβεια τους.
Αυτές ήταν οι δημόσιες προσευχές των Φαρισαίων
που δεν ήταν τίποτε άλλο παρά αποστήθιση των Ψαλμών του Δαβίδ.
Ο Κύριος εδώ δεν καταδικάζει την δημόσια λατρεία
αλλά τις ιδιωτικές προσευχές στις οποίες χωρίς να υπάρχει ανάγκη προσδίδεται
δημοσιότητα με σκοπό την επίδειξη.
Β/. να μη προσεύχονται όπως οι εθνικοί.
Ματθαίος 6:7
7
Και όταν προσεύχεστε, μη επαναλαμβάνετε τα ίδια και τα ίδια, όπως οι Εθνικοί·
επειδή, νομίζουν ότι με την πολυλογία τους θα εισακουστούν.
Προσευχή μηχανική επαναληπτική ανούσια βαρετή
και στο Θεό και στους ανθρώπους. Έτσι προσεύχονταν οι εθνικοί, δηλαδή οι
ειδωλολάτρες επαναλαμβάνοντας πολλές φορές τις ίδιες λέξεις σαν μαγικές επωδές
μπροστά στα αγάλματα των θεών τους.
Έτσι προσεύχονται και οι καθολικοί με το ροζάριο
μπροστά στα αγάλματα της Παναγίας ή των αγίων.
Έτσι
προσεύχονται κι οι καλόγεροι με το κομποσκοίνι επαναλαμβάνοντας χιλιάδες φορές
κάθε μέρα τις ίδιες φράσεις όπως: ¨Κύριε ημών Ιησού Χριστέ Υιέ του Θεού ελέησαν
με¨ ή ¨ Υπεραγία Θεοτόκε σώσον ημάς¨ ή ¨Άγιε
τάδε πρέσβευε υπέρ ημών¨.
Αλλά και αυτές οι φράσεις προφέρονται με τέτοια
ταχύτητα που δεν ξεχωρίζουν οι λέξεις, αλλά ακούγεται ένας ακαταλαβίστικος μακρόσυρτος
ήχος που κάθε άλλο παρά προσευχή μπορεί να ειπωθεί.
Η συριακή μετάφραση του Σινά της Καινής Διαθήκης
τη φράση του Χριστού ¨μη βαττολογήσητε¨ την αποδίδει ως εξής: ¨μη λέγετε
μπαταλαθά¨. Ή όπως θα λέγαμε σήμερα: ¨Μην
αρχίζετε το μπλα –μπλα-μπλα¨. Η έννοια είναι να μη λέτε πολλά λόγια ανόητα και
ανωφελή στην προσευχή.
Ο Ιησούς Χριστός λοιπόν για να μας προφυλάξει
απ’ τις αυταπάτες μας έδωσε ένα υπόδειγμα προσευχής μέσα στο πλαίσιο του οποίου
θα πρέπει να περιστρέφονται όλες οι αυτοσχέδιες προσευχές μας δημόσιες και
ιδιωτικές.
Το υπόδειγμα αυτό επειδή μας το παρέδωσε ο Κύριος
ονομάστηκε ¨Κυριακή Προσευχή¨. Αυτό το περίφημο ¨Πάτερ Ημών¨ το οποίο θα
προσπαθήσουμε να αναλύσουμε με απλά λόγια για να το καταλάβουμε καλύτερα και να
μάθουμε να προσευχόμεθα όπως θέλει ο Θεός ώστε οι προσευχές μα να εισακούονται
και να μη χάνονται στο κενό.
Αμήν
………………………………………..